Tuesday, February 16, 2010

aPa yg MaHasiswa inginkan??

salam ukhwah fillah...

sebagai seorang MPP yg baru beberapa hari ditauliahkn, saya melihat bahawa kecenderungan mahasiswa sekarang adalah kepada aktiviti yg berasal drpd negara barat iaitu budaya kuning
Sebagai pimpinan kampus, saya melihat bhwa program yg brcorak hedonisme ini prlulah diambil perhatian yg sngt serius..Saya memilih UMS sebagai tmpt saya menyambungkn pengajian krna saya merasakan perlunya ada 1 pembaharuan dn perubahan d UMS agar ia setanding dgn Universiti yg lain.. Maka, di situlah peranan saya sbgai pimpinan pelajar untk mengubah segala kekurangan yg ada.
Program apa yg sy akan buat...kta smbg cok cet lg slps ini...

2 comments:

  1. salam,,smg mtlmt akak trcpai gan jyany.
    diman sblum ne akak ada ckp kn, ssughny nk jd pmimpn bukn ny 1 bnd yg mudah..mmg ssh dn byk cbrn yg dtempuhi...smg sntiasa tbh dn kuat mghdpi cbrn mndtg..sy nk ty ckit kak..adakh progrm sprt penyelidikn itu adlh slh stu yg bbentuk hedonisme? mnta tnjk ajr..

    ReplyDelete
  2. salam,

    Terlebih dahulu tahniah atas taklifan sebagai pemimpin pelajar ums. mudah-mudahan diringankan Allah akan amanah yang dipikul.

    Dik, Tidak semua yang berasal dari barat itu harus ditanggapi dengan prasangka dan prejudis, walaupun waspada itu harus sentiasa ada. dan benar budaya kuning dan hedonisme itu adalah sebahagian dari racun yang membiak ganas di dalam tbuh mahasiswa sehinggakan membutakan budaya ilmu yang seharusnya segar subur di dalam diri anak muda Islam.

    Sebagai pemimpin yang membawa agenda Islami, saya percaya saudari mempunyai kebijakan dan hikmah dalam merempuh budaya yang menembok tebal dan sedang membudaya di kampus.

    Namun menghalang seni, seperti muzik, puisi, drama atau teater itu akan menjauhkan medan dakwah dari dunia realiti. gunakan kecenderungan anak muda kepada seni untuk memperkenalkan kesyumulan Islam.

    Dalam agama, bukan sekadar solat, puasa , zakat atau hanya hukum halal dan haram. dalam Islam ada muzik, ada seni, ada budaya yang diacu agar bukan sekadar menjadi hiburan, tetapi tali untuk mendekat diri kepada tuhan.

    sekadar pandangan saya yang dhaif.

    haris alimudin
    pres. pmukm 02-03
    http://sandakanorigins.blogspot.com

    ReplyDelete

YA ALLAH..jadikanlah aku golongan syabab li inqaz al ummah..!! ameen.. (pemuda yang berperanan untuk mengangkat darjat ummah)