Tuesday, June 1, 2010

Kutukan sekeras-kerasnya tindakan Israel ke atas Misi kemanusiaan ke Gaza..

Saya mengutuk sekeras-kerasnya tindakan Israel ke atas kematian dan keceraan rakyat Malaysia yg mnghantar bantuan kemanusiaan ke Palestin..Hal ini adalah kerana ianya brtentangan sama sekali dgn Resolusi 1860 di bwh UNSC..

Menurut Anifah, Malaysia juga mendesak agar Israel segera membebaskan kapal-kapal misi 'Flotila Kebebasan' dan aktivis termasuk rakyat negara ini yang ditahan pihak berkuasa rejim itu.

''Malaysia juga mahu siasatan bebas sepenuhnya dilaksanakan ke atas serangan ke atas aktivis kemanusiaan yang tidak berdosa yang mana ia jelas mencabul dan melanggar undang-undang antarabangsa," katanya.

Tambah beliau, Malaysia juga menggesa supaya Resolusi 1860 di bawah UNSC dilaksanakan sepenuhnya bagi membenarkan penghantaran bantuan kemanusiaan ke seluruh Gaza.

Such barbaric act was committed by Israel despite of the flotilla's observance of all maritime regulations and in full compliance with Resolution 1860 adopted by the UN Security Council (2009), which includes:

a) An appeal to the international community to provide humanitarian aid to Gaza including food, fuel and medical assistance.
b) Facilitate the ease of passage and unimpeded deliverance of aid.
c) Call for support of these efforts to alleviate the dire humanitarian and economic situation in Gaza

No comments:

Post a Comment

YA ALLAH..jadikanlah aku golongan syabab li inqaz al ummah..!! ameen.. (pemuda yang berperanan untuk mengangkat darjat ummah)